سیستم های سرمایشی در تهویه مطبوع
نوشته شده توسط : zg

در سال های گذشته به صورت گسترده از سیستم های تهویه مطبوع در پروژه های ساختمانی استفاده شده است.

صنعت تهویه مطبوع به انسان کمک کرد در بسیاری از مناطق که در فصل زمستان غیرقابل سکونت بود، ساختمان‌های مرتفع بسازد و صنایع دارویی و بیمارستان‌ها را گسترش داد.

اگر هواساز های هایژنیک و اتاق‌های تمیز تولید نمی‌شد، بسیاری از داروهایی که در حال حاضر جان انسان‌های زیادی را نجات می‌دهند در دسترس نبود.

سیستم های سرمایشی در تهویه مطبوع

در صنعت تهویه مطبوع چهار نوع سیستم نقش اساسی دارند. تجهیزات مولد برودت و حرارت، تجهیزات انتقال برودت و حرارت، تجهیزات توزیع حرارت و برودت و تجهیزات کنترلی.

در برخی از تجهیزات مانند پکیج هوایی یکپارچه، تولید و توزیع برودت و حرارت در یک دستگاه انجام می‌شود. در سیستم‌های دیگر، جمعی از تجهیزات مختلف در کنار هم نقش تهویه مطبوع را ایفا می‌کنند.

از محبوب‌ترین سیستم‌ها در تامین سرمایش و خنک سازی، چیلر و در تامین گرمایش بویلر می باشد. فن کویل و هوارسان نیز به‌عنوان توزیع‌کننده‌های حرارت و برودت و لوله‌های انتقال آب سرد و گرم به‌عنوان تکمیل‌کننده‌ی مسیر گردش هستند.

چیلر


چیلر که به‌عنوان یک دستگاه خنک‌کننده در سیستم تهویه مطبوع کاربرد دارد. و دارای انواع مختلفی است که می‌توان به چیلر جذبی در مدل‌های شعله مستقیم، آبگرم و بخار، و چیلر تراکمی در مدل‌های آب‌خنک و هوا خنک اشاره کرد.

در چیلرهای تراکمی، انرژی مورد استفاده برق است و این دستگاه با فشرده سازی گاز مبرد در کمپرسور سیکل تبرید را به راه می‌اندازد. کمپرسورهای چیلر تراکمی می‌توانند کمپرسور اسکرو، اسکرال، رفت و برگشتی، روتاری و سانتریفیوژ باشند.

از اجزای دیگر چیلرهای تراکمی، می توان به اواپراتور اشاره کرد که در آن مایع مبرد، تغییر فاز می‌دهد و حرارت آب در گردش در مدار فن کویل را می‌گیرد و به بخار تبدیل می‌شود. اواپراتور یک مبدل حرارتی است که به شکل پوسته ولوله و یا صفحه‌ای مورد استفاده قرار می گیرد.

مبدل‌های پوسته ولوله احتمال رسوب‌گیری کمتر و سهولت بیشتری در تعمیرات و نگهداری دارند. قسمت مهم دیگر در این چیلرها، کندانسور است که اگر آب‌خنک باشد می‌تواند همانند اواپراتور به دو شکل پوسته ولوله یا صفحه‌ای تولید شود و بااتصال به برج های خنک‌کننده و باکمک پمپ های سیرکولاتور عملیات خنک سازی کندانسور را انجام دهد.

درصورتی‌که کندانسور هوا خنک باشد، ساختار آن از لوله‌های مسی با پره‌های آلومینیومی تشکیل شده است که باکمک فن های متعدد، جریان هوا را از روی کندانسور عبور می‌دهد و دمای آن را کاهش می‌دهد تا آماده‌ی ورود به شیر انبساط شود.

در شیر انبساط که دارای انواع مختلفی ازجمله حرارتی و الکتریکی است جریان مبرد با توجه به نیاز سیستم تغییر می‌کند و فشار مبرد افت می‌کند تا دوباره وارد اواپراتور شود و چرخه ادامه یابد. نیروی محرک چیلر تراکمی جهت ادامه کار را کمپرسور تامین می‌کند.

در چیلر ها سیال انتقال حرارت آب است و آب سرد شده در اواپراتور به دمای ۷ درجه‌ی سانتیگراد می‌رسد که باکمک پمپ های سیرکولاتور در مدار سرمایش به گردش درمی‌آید و به فن کویل ها و هوارسان ارسال می‌شود.

 

فن کویل


فن‌کویل که از واحدهای توزیع یا پایانه‌های حرارتی محسوب می شود تنوع گوناگونی دارد که دارای انواع مدل های : فن کویل سقفی توکار، فن کویل کانالی، فن کویل زمینی، فن کویل کاستی چهار طرفه، فن کویل کاستی یک‌طرفه و فن کویل سقفی روکار می باشد.

فن کویل ها آب سرد را دریافت می‌کنند، درون کویل آب سرد می‌چرخانند و به کمک فن تعبیه‌شده هوای محیط را مکیده و از روی کویل سرد عبور می‌دهند و آن را خنک می‌کنند. در این عملیات می‌توان توقع داشت که مقداری از رطوبت هوا گرفته شود و به صورت آب به روی سینی درین فن کویل جمع‌آوری گردد که پس‌ازآن باید به‌وسیله‌ی سیستم لوله‌کشی به خارج از واحد هدایت شود.

در مناطقی که باکم آبی مواجه هستند می‌توان باکمک سیستم درین آب حاصل از رطوبت را جمع‌آوری و برای آبیاری گیاهان ساختمان از آن استفاده کرد.

در پایان می‌توان گفت زندگی در بسیاری از مناطق جغرافیایی و گسترش تمدن و بهره‌وری نیروی کار بدون کمک تهویه مطبوع و استفاده از تجهیزاتی ازجمله چیلر و فن کویل امری ناممکن بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده اطلاعات فنی، تصاویر و قیمت فن کویل به سایت بامین تهویه مراجعه فرمایید.

http://www.bamintahvie.com/category/air-condition/fancoil





:: موضوعات مرتبط: هواساز , فن کویل , چیلر , ,
:: برچسب‌ها: هواساز , داکت اسپلیت , چیلر , مینی چیلر , فن کویل , کولر گازی , چیلر اسکرال , چیلر جذبی , چیلر تراکمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: